حضرت آیت‌الله جوادی آملی در کتاب «شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی»، هدف اصلی امام‌حسین(ع) را تشکیل نظام اسلامی بیان کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استاد کوشا، هفتۀ گذشته هفتۀ کتاب و کتابخوانی در ایران بود که به همین منظور اکثر رسانه‌های ایرانی به این موضوع پرداختند و بعضاً هرکدام بخشی از یک کتاب را مطابق سلیقۀ خود منتشر کردند.

مورد جالبی که در این میان دیده شد گزیده‌ای بود که کانال تلگرام «در محضر آیت‌الله جوادی آملی» امروز از کتاب «شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی» تألیف حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی منتشر کرد که مطابق آن، هدف اصلی امام‌حسین(ع)، تشکیل نظام اسلامی معرفی شده است.

جالب توجه است که همین مطلب را 48 سال پیش مرحوم آیت‌الله نعمت‌الله صالحی نجف‌آبادی در کتاب گرانسنگ شهید جاوید بیان کرده بود اما از همان زمان تاکنون برخی این مطلب را مساوی با دشمنی با امام‌حسین(ع) قلمداد کرده‌اند و طوری با آن عالم بزرگوار برخورد کردند که در مهجوریت و مظلومیت زندگی کرد تا آنکه دار فانی را وداع گفته و به دیدار حق شتافت.

در ادامه، گزیده‌ای از کتاب «شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی» تألیف حضرت آیت‌الله جوادی آملی دربارۀ هدف اصلی امام‌حسین(ع) را می‌خوانید.

هدف اصلی امام‌حسین(ع)، تشکیل نظام اسلامی بود

سخن رسمی سالارشهیدان(ع) این بود: می‌خواهم سیرۀ جدّ و پدرم را ادامه دهم. سیرۀ پدر ایشان، حضرت‌علی(ع) همان سیرۀ جدّ او رسول‌اکرم(ص) بود؛ چون آن ذوات مقدس یک نورند. سیرۀ جدّ او طبق سخن خدای سبحان در قرآن، نورانی کردن مردم است. اگر مردم نورانی شدند، قسط و عدل هم دارند. این حسن فعلی یعنی گسترش عدل و داد به استناد آن حسن فاعلی یعنی شرح صدر و معرفت خدا و انبیاء(ع) و ائمّه(ع) به نورانیت است.

مردم نورانی و روشن، حتماً اهل قسط و عدل هستند و راه روشن شدن جامعه نیز تشکیل حکومتی است که همۀ امورش بر محور دین باشد. از این‌رو، می‌توان گفت که سیرۀ حسین‌بن‌علی(ع) و هدف اصلی ایشان، تشکیل نظام اسلامی بوده است؛ که عناصر محوری آن معرفت صائب و محبت صحیح و رفتار مهربانانه و مطابق دستورهای وحی است.