استاد کوشا در مورد زندگی معیشتی آیت‌الله صالحی نجف‌آبادی بیان کرد: اینجانب در مقام مقایسه با بسیاری افراد در حوزه علمیه قم، زاهدتر و قانع‌تر از او ندیدم.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استاد کوشا به نقل از کانال تلگرام نعمت صالح، یکی از سؤالات و ابهامات رایج مردم پیرامون روحانیت خصوصاً در این سال‌ها، از نحوه اداره زندگی، منابع درآمدی و میزان بهره‌مندی‌های دنیوی صاحبان کسوت روحانیت است. محمدامین... که خود طلبه‌ای جوان است از منابع درآمدی آیت‌الله صالحی‌نجف آبادی پرسیده است که پاسخ را استاد محمدعلی کوشا داده‌اند.

پرسش: لطفاً از منبع درآمد مرحوم صالحی نجف‌آبادی بفرمایید. آیا آقای صالحی، غیر از امور طلبگی و درس، به کار دیگری هم مشغول بودند و میزان بهره‌مندی‌های ایشان چگونه بود؟

پاسخ: مرحوم استاد آیت‌الله صالحی نجف‌آبادی جز مختصر شهریه‌ای - آن هم از بعضی مراجع وقت نه از همه آنان! - و مقدار کمی حق التألیف برخی آثارش به صورت کتاب یا مقاله، و احیاناً مسافرت‌های تبلیغی، درآمد دیگری نداشتند.

زندگی روزمرّه معیشتی ایشان در کمال سادگی و قناعت بود.

یک روز خصوصی به ایشان گفتم: چرا هیچ‌کدام از فرزندانت، به دروس حوزوی نپرداختند؟! فرمود: بچه‌های من می‌گویند: طلبه نمی‌شویم، چون مثل پدرمان تحمل فقر و نداری را نداریم! پدرمان هیچ وقت پولدار نبوده و نخواهد بود! همیشه جیبش خالی است! و ما هم حاضر نیستیم به شغلی وارد شویم که نتیجه‌ای جز جیب خالی نخواهد داشت!

به راستی استاد صالحی اعجوبه‌ای در زهد و بی‌رغبتی به دنیا بود. او هرگز حاضر نشد که دین و ایمان و عقیده‌اش را با پول و داشتن مقام و موقعیت، معامله کند.

اینجانب در مقام مقایسه با بسیاری افراد در حوزه علمیه قم، زاهدتر و قانع‌تر از او ندیدم. هرگز کمترین آثار ریاکاری و مریدپروری را در کارهای او مشاهده نکردم.

هرگز غیبتی در طول نزدیک به 30 سالی که از نزدیک‌ترین افراد به ایشان بودم، نشنیدم. حتی نسبت به کسانی که در حق او کم‌لطفی و یا آزاری روا داشته بودند، زبان به نکوهش و غیبت نمی‌گشود.

فوق‌العاده بر نفس خویش مسلّط بود.

و هرگز کاری را بدون دلیل و برای خوش‌آمد این و آن انجام نمی‌داد.