حجت‌الاسلام والمسلمین کوشا، موفقیت‌های خود را مدیون منش، بینش و مناعت طبع دکتر محمود ابراهیمی دانست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استاد کوشا به نقل از اصلاح نیوز، همایش نکوداشت دکتر محمود ابراهیمی دهم مهرماه سال جاری با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی کوشا، مصطفی خرمدل، فردین اخلاقیان، رحمت صادقی، محسن پیشوایی، نعمت‌الله عزیزی و عبدالله رسول‌نژاد در دانشگاه کردستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی کوشا، محقق، قرآن‌پژوه و دانش‌آموز دورۀ دبیرستان دکتر ابراهیمی خاطرات ارزنده‌ای از تلمذ در محضر استاد را نقل کرده و بر مهارت در تسخیر قلب‌ها با دو فاکتور علم و سواد و همچنین شوخ‌طبعی و درک همدلانۀ دکتر اشاره کرد.

مدرس حوزه، موفقیت‌های خود را مدیون منش و بینش و مناعت طبع دکتر ابراهیمی دانست و بر نیازمندی جامعه به عالمانی چون دکتر ابراهیمی، دکتر خرمدل، ماموستا ابوبکر حسن‌زاده و یارانشان تأکید کرد.

فردین اخلاقیان، رئیس دانشگاه کردستان به بیان ضرورت و ایجاد زمینه و بستر رشد برای پژوهشگران و اهل تحقیق پرداخت و از آزادی بیان و تضارب آراء به عنوان بستر رشد و شکوفایی فکری و فرهنگی نام برد و در خاتمه از دکتر ابراهیمی به عنوان الگو و اسوۀ شجاعت در بیان حقایق  و نیز خدمت صادقانه یاد کرد.

رحمت صادقی، رئیس بنیاد نخبگان استان کردستان، به ضرورت تکریم و ارائۀ الگوهای اخلاقی برای جوانان اشاره و نکوداشت چنین شخصیت‌هایی را بزرگداشت علم و دانش روز تلقی کرد و در پایان عدم احترام به بزرگان فرهنگ را برابر با مرگ ملت‌ها دانست.

محسن پیشوایی، ضمن اشاره به سه فاکتور باور، اخلاق و شریعت، اهتمام چندین سالۀ دکتر ابراهیمی در سه حوزۀ مذکور را قابل ستایش دانست و افتخار همکاری با ایشان را موهبتی ارزنده خواند.

مصطفی خرمدل، حاضران را با گزارۀ «زندگی جدی است و باید آن را جدی گرفت» خطاب قرارداد.

وی بر مسابقه برای رسیدن به بهشت و کسب رضایت الهی تأکید و مهارت چگونه زیستن را صفت برجستۀ دکتر ابراهیمی خواند.

مؤلف تفسیر نور، در نهایت با توسل به حق و انتظار از لطف جانان و کسب رضایت حق و قناعت به باغی از بهشت سخنرانی خود را تمام کرد.

نعمت‌الله عزیزی با توجه به بازنشستگان زیادی چون دکتر ابراهیمی درکشور، ضعف عدم استفاده از این گنجینه‌ها و مهجور ماندن این بزرگان را چون درد کشندۀ نظام آموزشی یادآور شد.

عبدالله رسول‌نژاد به تبیین و تقسیم جنبه‌های مختلف آثار استاد از جمله عقیدتی، اخلاقی و اهتمام به ترجمۀ تألیفاتی در راستای  پرهیز از تقدس پنداشتن، برداشت خویش از دین و حقوق زنان و آشتی بین علوم روز و دین و توجه به مباحث و مسائل نو اشاره کرد.

تعدادی از دانشجویان و استادان نیز به بیان خاطرات خویش و نیز مکارم و فضائل دکتر ابراهیمی از جمله خوش‌خلقی، شوخ‌طبعی، شجاعت و شهامت در بیان حق و لطف پدری و باز بودن درب اتاقش برای رفع هرگونه مشکل درسی و گاه شخصی و خانوادگی دانش‌آموختگان پرداختند و در نهایت دکتر محمود ابراهیمی با اظهار تشکر و قدردانی از همگی حاضران و برگزارکنندگان همایش، تجلیل از خود را «هذا من فضل ربی» خواند و شعف و سپاس بی‌پایان خود را در قبال برگزارکنندگان همایش و مهمانان ابراز نمود.

تقدیم لوح‌های تجلیل معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان، رئیس دانشگاه کردستان، پژوهشکده کردستان‌شناسی و هدایای ویژۀ مشارکت‌کنندگان به استاد و بارزترین اقدام این بخش، تجلیل از همسران استاد، توسط ماموستا عبدالرحمن یعقوبی، مدیر انتشارات نشر احسان که تقدیر ممتد حاضران را در پی داشت، پایان‌بخش برنامه بود.

گفتنی است که این مراسم با همت بنیاد نخبگان استان کردستان، پژوهشکده کردشناسی دانشگاه کردستان و متولیان دانشگاه برگزار شد که سال گذشته نیز، برای تجلیل از شخصیت علمی دکتر خرمدل، مفسر، قرآن‌پژوه و استاد بازنشستۀ دانشگاه کردستان نیز اجرا شده بود که این دو استاد در غرب کشور موجد شکوفایی و بالندگی فرهنگ و تمدن و نیز تقدیم ده‌ها شخصیت برجسته و نخبه به جامعۀ علمی و فرهنگی کشور شده‌اند.