استاد کوشا با انتقاد از مزاحمت‌های برخی دسته‌های عزاداری گفت: نباید به نام امامت، حجاب‌هایی درست کنیم که مانع از فهم امامت شوند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استاد کوشا به نقل از وب‌سایت مجمع مدرسین و محققین حوزۀ علمیۀ قم، استاد محمدعلی کوشا در مراسم شام غریبان خاندان امام‌حسین(ع) که با حضور اقشار مختلف مردم در محل سالن اجتماعات این مجمع برگزار شد، گفت: اینکه ما پس از سالیان دراز امام‌حسین(ع) را گرامی می‌داریم فقط به خاطر حادثۀ کربلا و قتل‌عام وحشیانۀ خاندان ایشان نیست بلکه به خاطر جنبه‌های ملکوتی امام و یارانش است.

وی با بیان اینکه امامت امامان از سوی خداست اما ولایت ایشان زمانی محقق است که مردم بخواهند و در صحنه باشند، اظهار کرد: امامان بهترین افراد برای سرپرستی جامعه هستند. اگر ما به قرآن توجه کنیم، می‌بینیم باید در امور جامعه بهترین‌ها را برگزینیم همان‌گونه که یوسف‌پیامبر(ع) بهترین بود و زمانی که از شاه مصر خواست او را به‌عنوان مسئول اقتصادی جامعه انتخاب و منصوب کند؛ گفت: من امانت‌دار و متخصص هستم.

استاد حوزۀ علمیۀ قم افزود: قرآن به انسان‌ها می‌گوید بهترین‌ها را برای امور خود و جامعه برگزینید.

وی بابیان اینکه اگر می‌گوییم ائمه(ع) الگوهای برترند، نه ‌فقط از نظر مدیریت جامعه، بلکه ایشان از نظر تقوا و دانش و علم، در مرتبۀ اعلی قرار دارند، گفت: عقل هم حکم می‌کند افراد دارای مرتبه والا در اولویت امور باشند.

استاد کوشا متذکر شد: در عزاداری‌ها باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که تعهد و مسئولیت بیشتری احساس کنیم و امامان را الگوی خودمان قرار دهیم، نه اینکه به ‌واسطۀ مجالسی به نام امامت، حجاب‌هایی درست کنیم که مانع از فهم امامت شوند. چه معنی دارد به یک دسته عزاداری به تعداد نفرات طبل می‌دهند تا اسباب زحمت و مزاحمت بسازند؟

وی ادامه داد: این‌ها چیزهایی است که قیام امام‌حسین(ع) را به حجاب کامل می‌برد؛ حالا روضه‌خوانی‌های خرافی و مداحی‌های خارج از عرف که جای خود دارد و متأسفانه هیچ‌یک از علما نصیحت نمی‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم در پایان گفت: متأسفانه رادیو و تلویزیون ما هم به ترویج این‌کارهای ظاهری به قول خودشان شور کمک می‌کند.