حجت‌الاسلام والمسلمین کوشا بیان کرد: ما باید به دنبال ارزش‌ها برویم و در این قسمت، همه نهادهای فرهنگی مسؤولیت دارند که بیانات نیروهای کیفی را توسط رسانه‌های عمومی منتشر کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استاد کوشا به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی کوشا؛ پژوهشگر، مترجم برجسته قرآن کریم و منتقد حوزه ترجمه قرآن، در مورد اقداماتی که باید برای حرکت جامعه به سوی فهم قرآن انجام داد گفت: در درجه اول باید در سیستم سیاسی‌مان سلم، مدارا و تفاهم بیشتری صورت بگیرد که در این‌صورت، در سیستم اقتصادی نیز این‌طور می‌شود و به همین ترتیب در بعد فرهنگی نیز شاهد تحول خواهیم بود.

وی در معرفی مسؤولان ترویج فهم قرآن بیان کرد: وظیفه سنگین حرکت به سوی فهم قرآن، به دوش فرهنگبانان یعنی حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مؤسساتی است که دل در گرو نظام اسلامی دارند که یکی از آنها وزارت فرهنگ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کوشا افزود: ما نباید کاسه و کوزه تمام نارسایی‌ها را تنها بر سر وزارت ارشاد بشکنیم، وزارت ارشاد بخش کوچکی از فرهنگبانی نظام اسلامی را بر عهده دارد و بخش‌های دیگر بر عهده حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی است که از ردیف بودجه لازم هم بهره‌مند هستند.

وی بیان کرد: ما باید به دنبال ارزش‌ها برویم و در این قسمت، همه نهادهای فرهنگی مسؤولیت دارند که بیانات نیروهای کیفی را توسط رسانه‌های عمومی منتشر کنند.

این کارشناس دینی در انتقاد از صداوسیما اظهار کرد: به راستی چند نفر متکلم و مفسر در صداوسیما داریم که پاسخگوی شبهات نسل جدید باشند؟! سایت‌ها و کانال‌های تلگرام این‌همه شبهه علیه قرآن، سنت و سیره مطرح می‌کنند، اما چند نفر متخصص در صداوسیما داریم که پاسخ دهند؟! همان تعداد معدود نیز از هفت‌خان رستم باید بگذرند تا پاسخگو باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کوشا یادآور شد: چند سال پیش، دکتر موسوی گرمارودی از من خواهش کرد که به صداوسیما بیایم تا از ما برنامه‌ای ضبط کرده و در ماه رمضان پخش کنند، من به دلیل علاقه شخصی به او رفتم، آقای گرمارودی گفت دو برنامه ضبط می‌کنیم که من سؤال می‌کنم شما پاسخ دهید و موضوع نیز فن ترجمه است.

وی افزود: برنامه اول را شبکه پنج نمایش داد که آن زمان فقط در سطح استان تهران پوشش داده می‌شد، جالب است که برنامه را درست مقارن با سریال‌هایی که صداوسیما پخش می‌کند نمایش داد که معلوم است در این زمان دیده نمی‌شود، در عین حال، قسمت دوم را اصلاً پخش نکرد و وقتی که با مسؤولش تماس گرفتم، مِن‌مِن می‌کرد و بنده خدا در آخر به من گفت که از بالا دستور دادند پخش نشود!

این مترجم ارزنده قرآن در پایان اظهار کرد: کوشا که 62 سال از عمرش گذشته، تمام کارهای تحقیقاتی‌اش را هم انجام داده است، او که دنبال چهره شدن و شهرت نیست و فرضاً چهره هم بشود چکار می‌کند؟! بعداً شخصی به من گفت شبکه جام‌جم برنامه را نشان می‌دهد، چطور خارج از کشور، محرم است اما داخل کشور، نامحرم؟! می‌خواهید به خارج‌نشینان بگویید ما به اینها میدان داده‌ایم؟! با این وضعیت چگونه می‌خواهید فرهنگ و فهم قرآن را تسرّی دهید؟!