برای عملی کردن هر شعاری، سه پشتوانه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیاز است و به این منظور، صاحب‌نظران باید بتوانند اندیشه‌هایشان را در رسانه‌های گروهی مطرح کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استاد کوشا به نقل از ستاد خبری بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی کوشا؛ پژوهشگر، مجتهد، مترجم برجسته قرآن کریم، منتقد حوزه ترجمه قرآن و عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، در ارزیابی شعار این دوره نمایشگاه قرآن کریم گفت: شعار «به سوی فهم قرآن»، شعار خوبی است اما اولاً هر شعاری باید پشتوانه شعوری داشته باشد یعنی مبتنی بر علم باشد، وگرنه شعار بدون شعور با بن‌بست مواجه می‌شود.

وی افزود: ثانیاً باید ببینیم هر شعاری چقدر پشتوانه عملی دارد چون شعار آسان است اما عمل به آن ممکن است با مشکل روبه‌رو شود، به طوری که در مملکت ما هر شعاری مبتنی بر زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و مخصوصاً سیاسی است، لذا ما در هر سه بعد باید بیندیشیم و نظر صاحب‌نظران را ارج نهیم که اندیشه‌هایشان را مطرح کنند و در رسانه‌های گروهی اظهار نظر کنند تا شعار در کانال عمل قرار گیرد و عینیت یابد.

این پژوهشگر قرآنی در مورد امکان فهم قرآن برای آحاد جامعه اظهار کرد: اگر فهم قرآن برای جامعه ممکن نبود اصلاً خدا قرآنی نازل نمی‌کرد، چون قرآن یک‌جا می‌فرماید: «هُدًى لِّلنَّاسِ» و جای دیگر می‌فرماید: «هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ».

وی بیان کرد: «هُدًى لِّلنَّاسِ» یعنی هدایت‌کننده همه مردمان است به عبارت دیگر، همه نژادها در هر نقطه زمین، داخل ناس هستند، به این جهت معلوم می‌شود فهم این کتاب، قابل تحقق است.

این مترجم قرآن کریم گفت: «هُدًى لِّلنَّاسِ» ارائه طریق می‌کند، مثل آدرسی که روی کاغذ نوشته شده است، معادل «هدی» در این جمله نیز، «راهنمایی» یا «رهنمایی» است. پس قرآن راهنماست به طوری که به همه می‌گوید راه درست این است و راه غلط آن است، حال مردم اراده می‌کنند یا راه راست را می‌روند یا راه کج را می‌روند.

وی افزود: اما آنجا که خدای متعال، قرآن را «هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ» معرفی می‌کند، اشاره به «ایصال الی المطلوب» دارد نه فقط ارائه طریق. مثلاً اگر کسی آدرسی نوشت، راهنمایی کرده است اما اگر دست شما را گرفت و به مقصد برد، «راهبری» کرده است که معادل «هدی» در «هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ» همین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کوشا بیان کرد: در جای دیگر، خدای متعال در مورد پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: «یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ» یعنی پیامبر(ص) آیات الهی را برای مردم می‌خواند، و همچنین آنان را تزکیه می‌کند و آلودگی‌هایی مثل، کفر و شرک را از آنان پاک می‌کند، و همچنین به آنان قرآن را تعلیم می‌دهد و همچنین به آنان سنجیده‌کاری و درستکاری می‌آموزد، که اینها نشان می‌دهد قرآن قابل فهم است.

وی اظهار کرد: ضمن اینکه آن سخن زرتشت پیامبر درست است که به پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک دعوت می‌کند و این معنای حکمت است و عین حکمت قرآنی است.

این پژوهشگر قرآنی گفت: اگر قرآن قابل فهم نبود، نمی‌فرمود: «وَأَنزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ» که هم آن را تلاوت کنی، هم تفهیم کنی تا اینها حقایقش را بدانند، پس قرآن قطعاً قابل فهم است.

وی در پایان افزود: قرآن، آسان، روشن و مبین است، پیغمبر(ص) که رحمة للعالمین است، رحمتش به وسیله همین تبیین قرآن است که در زمان حضورش خودش اعمال کرده است، بعداً توسط سنتش به ما رسیده است و بعد از آن توسط ائمه(ع) به وسیله احادیث صحیحه‌ای که داریم به ما رسیده است.