حجت‌الاسلام والمسلمین کوشا گفت: اهل قلم، خرابکاری‌هایی را که به نام اسلام شده است به جهانیان معرفی کنند تا دیگران آن‌ها را به حساب نبی اکرم نگذارند.

 

به گزارش وبگاه استاد کوشا به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی کوشا، مترجم و پژوهشگر قرآن، درباره سابقه اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) گفت: در طول بیش از ۱۴۰۰ سالی که از ظهور پیامبر خاتم(ص) می‌گذرد، دوست و دشمن به عظمت پیامبر اسلام اقرار کرده‌اند. در همان زمان نزول قرآن هم سرسخت‌ترین و متعصب‌ترین عرب‌های جاهلی در مقابل اخلاق، منطق، امانتداری، راستگویی و درستکاری آن بزرگوار سر تسلیم فرود آوردند و در مقابل قرآن کریم نیز که از سوی پروردگار عالم بر قلب مبارکش نازل شده بود به عظمت یاد کردند که فصیح‌ترین و بلیغ‌ترین کتاب برای مردمان از آن روز تاکنون است. آنها هرگز نتوانستند مانند آن را بیاورند. حتی کسانی مانند ولید بن مغیره و امثال او که از سران قریش بودند، در مقابل عظمت قرآن و اخلاق و منش پیامبر(ص) سر تسلیم فرود آوردند و احترام ‌گذاشتند.

وی افزود: در عین حال کسانی هم بودند که چون در مقابل قرآن و فصاحت و بلاغت قرآن دلیلی بر ردّ آن نداشتند نسبت سحر و جادو به آن حضرت دادند! البته مخالفت سران قریش بیشتر برای این بود که احساس می‌کردند پیامبر و مکتبش اقتصاد آن‌ها را با اخلال مواجه ‌می‌کند و در نتیجه قدرت و ریاستشان را به خطر می‌اندازد!

کوشا تصریح کرد: کسانی که در گوشه و کنار دنیا پیدا می‌شوند و به آن حضرت توهین می‌کنند و اخیراً هم در اروپا در قالب کاریکارتور‌هایی شخصیت پیامبر را مورد اهانت قرار دادند، در ابتدا باید این مسئله را ریشه‌یابی روانی و جامعه‌شناسی کرد. سپس خواهیم دید که در واقع آن‌ها زمختی و خشونتی را که از شماری از مسلمان‌ها به نام اسلام دیده‌اند، به حساب پیامبر بزرگوار اسلام می‌گذارند! وگرنه متفکران دنیای مغرب زمین خود کتاب‌هایی در فضایل و درستکاری و انسان دوستی پیامبر اسلام نوشته‌اند. در حقیقت آنها نتوانسته‌اند عیب و نقص و ایرادی از پیامبر را نشان دهند، اما چون از دست تبهکارانی همچون داعش و طالبان و بوکوحرام چیزی جز جنایت به نام اسلام ندیده‌اند، می‌خواهند برای اینکه به قول عوام دق‌دلی درکرده باشند، توهین را متوجه رهبر الهی مسلمان‌ها کنند. البته چنین کار حماقت‌آمیزی مورد تأیید همه غیرمسلمانان نبوده و نیست، بلکه هم‌اکنون بسیاری از مسیحیان این کار را محکوم می‌کنند.

وی تصریح کرد: به هر حال عقده آنها نسبت به مسلمانان است که چنین رویداد تلخی را رقم زده است؛ و از سویی هم مسائل سیاسی و نقش صهیونیست‌ها را در این گونه مسائل نباید نادیده انگاشت. زیرا وقتی گروهی مانند داعش به نام اسلام، قتل‌عام، غارت و هتک حرمت انسان‌ها را سرلوحه کار خود قرارمی دهند و به نام اسلام و پیامبر هرکار خلافی را انجام می‌دهند، طبعاً از سوی جاهلان و مغرضان غیرمسلمان هم ممکن است تقابلی جاهلانه انجام شود.

کوشا در ادامه گفت: اصول ادیان الهی یکی است، اگر کسی منکر یکی از پیامبران شود، مانند این است که منکر همه پیامبران شده است. در واقع کسی که توهین به پیامبر اسلام می‌کند، توهین به همه انبیای الهی و مصلحان بشری کرده است، زیرا پیامبران صرف‌نظر از جنبه‌های آسمانی و وحی‌ای که به آن‌ها می‌شده، از نگاه متفکران اجتماعی دست‌کم مصلحان مردم‌دوست و خیرخواه قلمداد می‌شده‌اند. از این روی هر مسیحی و یهودی غیرمغرضی می‌داند که توهین به پیامبر اسلام(ص) به سود آنان نبوده و نخواهد بود. چرا که نام و رسالت پیامبر در تورات و انجیل، قبل ازنزول قرآن و بعثت پیامبر اسلام، بشارت داده شده بود و در واقع جسارت و توهین به پیامبر اسلام، در درجه نخست، جسارت و توهین به حضرت موسی و حضرت عیسی(ع) خواهد بود.

این مترجم قرآن در ارتباط با راه مقابله با چنین اقدامات موهنی بیان کرد: یکی از اقدامات لازم این است که باید از نظر تاریخی پیامبر را طوری معرفی کنیم که رفتار می‌کرد و به درستی درباره شخصیت پیامبر و تمدنی که پایه‌گذاری کرده تبلیغ کنیم. همچنین اهل اندیشه، هنر و ادب، قلم‌هایشان را به کار گیرند و زشتی‌ها و خرابکاری‌هایی را که به نام اسلام و پیامبر اسلام(ص) موجب بدبینی شده به جهانیان معرفی کنند تا دیگران آنها را به حساب رهبر جهان اسلام یعنی نبی اکرم نگذارند.

کوشا یادآور شد: در شرایطی که در قرن بیست‌ویکم، قرن شکوفایی علم و دانش و عصر ارتباطات هستیم، مایه تأسف است که کسانی اینگونه به بزرگان دین اسلام آن هم در قالب یک طرح کاریکاتوری توهین کنند، از سوی دیگر اگر برخورد و مقابلهای هم شود، باید با نگاه فرهنگی و هنری باشد، نه ترور و خشونت؛ زیرا اقدام‌های خشونت بار نه تنها اثر مثبتی نخواهد داشت، بلکه چهره اسلام و پیامبر اسلام را نزد جهانیان مخدوش جلوه می‌دهد. یعنی همانطور که نشان دادن کاریکارتور‌های فرانسوی توهین به پیامبر اسلام کاری بسیار غلط و جاهلانه است، عکس‌العمل خشونت‌بار نیز در قالب سربریدن و حمله به هر غیرمسلمانی هم گناهی بزرگ و کاری غلط و جاهلانه و خلاف دین اسلام خواهد بود، چرا که در این صورت دنیا قرارگاه فتنه و آشوب و ناامنی خواهد شد.

وی در پایان گفت: البته عکس‌العمل مکرون به کار کاریکاتور‌ها نه تنها غلط بود، بلکه خشونت را هم تشدید کرد. اگر واقعاً وی طرفدار آزادی بیان است چرا اجازه نمی‌دهد کسی در مورد هولوکاست سؤالی را بیان کند؟! این تداعی‌کننده یک بام و دو هوا بودن است!