او فقیهی بود که به وحدت جهان اسلام می‌اندیشید و درس و بحث فقهی همۀ مذاهب اربعه را در حوزۀ علمیه‌اش با فقه امامیه رسمیت بخشیده بود.

 

به گزارش وبگاه اطلاع‌رسانی استاد کوشا، استاد محمدعلی کوشا در پی ارتحال آیت‌الله العظمی محمدآصف محسنی قندهاری پیام تسلیتی صادر کرد که در ادامه آمده است.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

انّا لله و انّا الیه راجعون

خبر درگذشت عالم فرزانه، مفسّر نکته‌سنج، محدّث روشنگر و فقیه مجاهد حضرت آیت‌الله العظمی حاج‌آقا شیخ محمّدآصف محسنی قندهاری ـ رضوان الله علیه ـ مایۀ تاثّر فراوان گردید. ضایعۀ رحلت این مرجع دوراندیش و عالم جامع صاحب تألیفات بسیار ارزشمند را به خانوادۀ بزرگ محسنی: همسر مکرّمۀ دانشور، فرزندان فرهیخته، برادران فداکار و نوادگان دانشمند و پرتلاش ایشان و همۀ بستگان آن مرحوم به ویژه مردم خداجوی مجاهد افغانستان و همچنین حوزه‌های علمیّه در سراسر دنیای اسلام تسلیت عرض می‌کنم. خدای بنده‌نواز روح آن عالم مصلح و مجاهد پاکباز را با روح رسول اعظم ونبیّ اکرم وآل طاهرینش ـ علیهم السّلام ـ درجوار رحمت بی‌انتهایش قرار دهد. او فقیهی بود که به وحدت جهان اسلام می‌اندیشید و درس و بحث فقهی همۀ مذاهب اربعه را در حوزۀ علمیه‌اش با فقه امامیه رسمیت بخشیده بود و مدیریت و نظارت می‌کرد.

اینجانب با شناختی که از نزدیک از آن مرجع علمی و فکری داشتم، خود را شریک غم و اندوه بازماندگان آن مرحوم و همۀ دوستان و مقلدانش در ایران و افغانستان می‌دانم و برای آن مصلح دلسوز دنیای اسلام از درگاه خدای سبحان، علوّ درجات مسألت دارم.

سلامٌ علیه یومَ وُلِدَ و یومَ عاشَ ویومَ یُبعَثُ حیّاً.

محمّدعلی کوشا

قم ـ 15/5/1398