حجت‌الاسلام والمسلمین کوشا از انتشار چهار اثر نو از آیت‌الله صالحی نجف‌آبادی از سوی نشر کویر خبر داد.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استاد کوشا به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی کوشا، نویسنده و پژوهشگر قرآنی دربارۀ آثار جدیدی از آیت‌الله صالحی نجف‌آبادی که اخیراً به چاپ رسیده است، گفت: مخطوطات جدیدی که وی قبل از وفاتش بر روی آن‌ها کار کرده بود، اینک در چهار جلد با تصحیح و تحقیق اینجانب عرضه شده و نشر کویر آن‌ها را چاپ و منتشر کرده است. تدوین، تحقیق و آماده‌سازی این آثار چندین سال طول کشیده تا سرانجام توسط نشر کویر چاپ و منتشر شده است.

وی افزود: یکی از این مجلدها که مربوط به «پژوهش‌های قرآنی» و مشتمل بر ۶۶۲ صفحه است مطالب بسیار مهمی در آن درج شده که برای همۀ محققان و پژوهشگران مسائل قرآنی مفید است، در مقدمۀ این جلد، بیش از ۴۰ صفحه دربارۀ ویژگی‌های نوشته‌های زندگینامه و نوشته‌های آیت‌الله صالحی نجف‌آبادی مطلب نوشته‌ام و این مقدمه برای مخاطبان از جهاتی راهگشا است تا با وی و آثارش آشنا شوند؛ از این رو مطالعۀ آن برای مخاطبان ضروری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کوشا ادامه داد: در این کتاب دربارۀ «محکم و متشابه» و «تأویل» بحث شده و همچنین تفسیر محققانه‌ای به زبان عربی و فارسی از سورۀ «تطهیر» ارائه شده است. تفسیر آیۀ «اولی الامر» نیز یکی از موضوعات مهمی است که در این کتاب آمده است. تفسیر آیۀ «مودت» نیز جدید و راهگشا است و مشتمل بر نکات جدیدی است. تفسیر بخشی از سورۀ «دهر/ انسان» ایشان نیز دارای نگاه‌ جدیدی است.

وی در ادامه عنوان کرد: یکی از مباحث خواندنی دیگر این کتاب «۳۰ درس اخلاقی قرآنی» است که در این مجموعه آمده و برای مخاطبان جوان مفید و سازنده است. تقریباً شبیه آنچه در کتاب «داستان راستان» شهید مطهری آمده است. علاوه بر مباحث یاد شده، کتابنامه‌ای نیز در پایان این اثر ۶۶۲ صفحه‌ای آمده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کوشا گفت: نام کتاب دیگر ایشان «پژوهش‌های فقهی» در ۴۰۴ صفحه است که دربارۀ خمس، بحث‌های استدلالی جالبی دارد، همچنین بحث استدلالی «لیالی مقمره» که بحث مهمی است که در شب‌های مهتابی، وقت اذان صبح چه زمانی است؟ و اینکه چه زمانی پس از اذان باید نماز خوانده شود؟

وی در ادامه به کتاب «پژوهش‌های حدیثی و تاریخی» آیت‌الله صالحی نجف‌آبادی که ۵۳۴ صفحه است اشاره کرد و گفت: در این اثر، بیشتر به نقد و بررسی یک‌سری احادیث در کتاب «بحارالانوار» علامه مجلسی پرداخته شده و روایاتی که باید مورد نقد و بررسی قرار گیرند، مورد توجه و نقد قرار گرفته است.

پژوهشگر علوم و معارف قرآن بیان کرد: جلد دیگری از مخطوطات آیت‌الله صالحی نجف‌آبادی با عنوان «نقد و نظر» در ۵۰۲ صفحه است که دیدگاه دکتر علی شریعتی در کتاب «شهادت» ایشان را مورد نقد و بررسی قرار داده است و علاوه بر آن، دیدگاه‌های مرحوم شیخ علی پناه اشتهاردی و مرحوم شیخ محمدعلی انصاری را به تفصیل مورد نقد قرار داده است. بخش پایانی هر یک از این آثار دارای نمایۀ کاملی است که راهنمای مفیدی برای اهل تحقیق به شمار می‌رود. بخش پایانی این کتاب مشتمل بر نامه‌های مهمی است که ارزش تاریخی فراوان دارد.