استاد کوشا بیان کرد: در واقع دلایل اصلی عدم چاپ آثار  مخطوط آیت‌الله صالحی نجف‌آبادی، به «عدم امکانات مالی» و «نبودن ناشری توانمند» برگشت می‌کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استاد کوشا به نقل از کانال تلگرام نعمت صالح، در ادامه بخش پرسش و پاسخ، استاد محمدعلی کوشا به پرسش بهزاد... در خصوص دلیل عدم چاپ آثار مخطوط آیت‌الله صالحی نجف‌آبادی پاسخ داد.

پرسش: در کتاب تأثیر روایات بر تفسیر و فهم قرآن یا جای دیگر تردید دارم، از چهار هزار صفحه مخطوطات استاد که هنوز چاپ نشده مطلبی خواندم. دلیل عدم چاپ چیست؟

پاسخ: باتشکر از پرسش جنابعالی.

در واقع دلایل اصلی عدم چاپ آثار  مخطوط مرحوم استاد آیت‌الله صالحی نجف‌آبادی، به «عدم امکانات مالی» و «نبودن ناشری توانمند» برگشت می‌کند. نخستین جلد از آثار مخطوط ایشان را «نشر صحیفه خرد» در قم، چاپ کرد. جلد دوم آن را هم برای کسب اخذ مجوّز به اداره ارشاد قم داده بود که در بررسی‌های آن اداره، صد صفحه آن را قلم حذف کشیده بودند!

در صورتی که مطالب آن صِرفاً مشتمل بر نقد استدلالی شماری از روایات منقول  در «بحارالأنوار» بود. مطالب استاد نه سیاسی بود و نه مشکل‌ساز، بلکه علمی، عالمانه و روشنگر بود. و بدین‌سان تنگ‌نظری‌ها و تقلید بدون دلیل حتی در مسائل اعتقادی - آن‌هم در عصر دانش و تکنیک و ارتباطات امروزه - مایه بسی تاسّف و تحسّر است!

به هر حال اگر ناشری توانمند و فرهنگ‌دوست و متمکّن پیدا شود که بتواند این مجموعه را چاپ و منتشر سازد، بسیار مفید و کارساز خواهد بود.