حجت‌الاسلام والمسلمین کوشا گفت: چنانچه مشکل سیاسی‌مان را برطرف کنیم خود به خود سایر مشکلات حل می‌شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استاد کوشا به نقل از خبرگزاری برنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی کوشا، عضو شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، درباره ضرورت حل مشکلات سیاسی کشور در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا اظهار کرد: ما مشکلات اقتصادی و فرهنگی متعددی داریم اما چنانچه مشکل سیاسی‌مان را برطرف کنیم خود به خود سایر مشکلات حل می‌شود.

جلوگیری از بیان خواسته های جوانان منجر به انفجار و خشونت گرایی می‌شود

استاد اسبق دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: این ناآرامی‌ها یک شبه به وجود نیامده بلکه ریشه در سال‌های متمادی دارد. نسل جوان دغدغه‌ها و خواسته‌هایی دارد که اغلب آن‌ها برآورده نشده است. آنها رئیس جمهور را انتخاب کردند و ایشان هم وعده‌های گوناگونی داد و از او توقع برآورده‌سازی مطالبات‌شان را دارند. وقتی این نسل  پاسخی مناسب از سوی مسئولین دریافت نکند به مانند دیگ زودپزی که سوپاپ آن بسته باشد یک جا منفجر می‌شود.

او اضافه کرد: ما همگی دلسوز انقلابیم و از سر دلسوزی این را می‌گوییم. نباید همه کسانی را که در خیابان اعتراض می‌کنند، ولو آنکه عده‌ای هم در میان آن‌ها شیطنت کردند، وابسته به بیگانه تلقی کنیم. هرچند که بیگانگان هیچ‌گاه دلسوز مردم ایران نبوده‌اند اما ما قبل از هر چیز باید به علت‌ها بپردازیم و زمینه ناآرامی‌ها را کشف کنیم و ببینیم چرا یک نسل این‌طور عصبانی شده تا برای بیان حرف‌های خود دست به خشونت بزند؟

باید به زمینه ایجاد اعتراضات بپردازیم نه سرکوب آن

استاد حوزه علمیه قم با رد خشونت‌گرایی و تخریب اموال عمومی در اعتراضات اخیر افزود: هیچ عاقلی نمی‌خواهد به اموال و افراد این مملکت خسارت وارد شود و کارهای تخریبی شرعاً و عقلاً محکوم است اما باید دید جوان ما چه می‌خواهد و چرا به اینجا رسیده که دوست دارد تخریب کند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین کوشا تصریح کرد: نسل جوان و دانشجوی ما طی این سال‌ها از تبعیض و ناعدالتی سرخورده شده است. اینکه قوه قضائیه برای یک نفر بابت اظهار نظر ولو غلط، 16 سال حکم زندان می‌دهد، این‌ها باعث واکنش جامعه می‌شود. نباید با تداوم حصر، در آن‌ها ایجاد عقده شود. ما چرا باید کاری کنیم یک نسل از ما گریزان شود؟ اندیشمندان علوم اجتماعی همگی متفقند که جوانان امروز ما از لحاظ خلقیات و تعلقات شباهتی به نسل انقلاب 57 ندارند و ما باید متناسب با اصل تفاوت زمان به خواسته‌های‌شان پاسخ دهیم.

قرآن بر مشورت پیامبر(ص) با مردم تأکید مؤکد دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین کوشا در ادامه دیدگاه قرآن درباره ضرورت مشورت حاکم با مردم چنین گفت: من یک قرآن‌پژوه هستم و بیشتر مبانی و اصولی که دارم، برگرفته از قرآن است. قرآن برای مسائل اجتماعی راهکارهای روشن و صریح دارد، قرآن هدایت‌کننده مردم و در جایی دیگر هدایت‌گر متقین و اهل تقواست. اگر مردم و حاکمان خود را به قرآن عرضه کنند به یقین آن‌ها را هدایت می‌کند. در فضای اجتماعی که مشکلات مختلفی را شاهد هستیم قرآن به ویژه در سوره شورا مسئله مشورت را مطرح می‌کند. پیامبر اکرم (ص) با مؤمنان درباره امور مختلف مشورت می‌کرد که در تصمیمات سیاسی باید سرلوحه کار حاکمان باشد.

تقویت احزاب باعث ایجاد زمینه گفت‌وگو و آرامش در کشور می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین کوشا در رابطه با راهکار برون‌رفت از این فضا عنوان کرد: برای آغاز حل مشکلات، سران نظام و سردمداران جریانات سیاسی باید وارد گفت‌وگو و مشورت شوند. در این راستا نخست باید احزاب و تشکل‌های مردمی را تقویت کرد چراکه این از ملزومات یک نظام توسعه محور است. اگر احزاب ما اجازه بسط، گسترش و فعالیت واقعی داشتند، جوانان ما احساس نمی‌کردند کسی پیگیر مطالبات‌شان نیست. اکنون شاهد یک اعتراض بی‌سر و بی‌شناسنامه‌ایم و نظام نمی‌داند طرف حسابش چه کسی یا نهادی است. آن‌ها فقط اعتراض دارند و نمی‌دانند چه می‌خواهند و جایگزین این اعتراضات‌شان چیست. بنابراین احزاب باید آزادانه فعالیت کنند و این التهاب‌ها را با آزادی شماری از زندانیان سیاسی و گشودن حصر می‌توان آرام کرد.

محدودیت‌های آقای خاتمی باعث تداوم خشونت‌ها می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین کوشا درباره مصادیق گفت‌وگوی ملی اظهار کرد: چه اشکالی دارد شخصی مانند رئیس جمهور دولت اصلاحات به نمایندگی از اصلاح طلبان وارد گفت‌وگو شود؟ چرا او را محدود می‌کنند؟ قطعاً همین برخوردهاست که باعث ایجاد اعتراضات به شکل خشونت آمیز می‌شود. ما نمی‌توانیم وقتی این محدودیت‌ها را ایجاد کردیم از مردم بخواهیم در خانه بنشینند و دم فرو بندند. صحبت‌های چندی پیش آقای مصباحی مقدم بسیار مناسب بود. اصولگرایان نباید با این مسئله احساسی و جناحی برخورد کنند بلکه از مجاری قانونی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در کنار سایر احزاب و شخصیت‌ها می‌توانند با پادرمیانی مسائل کشور را حل کنند. مشاورین رهبری هم می‌توانند از بالا فضا را برای حل مشکلات مردم باز کنند و مانع ایجاد تنش شوند.